Všetko to začalo obyčajným blogom. Jednoduché slová skladané do viet.

Aj keď to môže znieť neuveriteľne, písanie blogu je jedna z najväčších príležitostí dnešného sveta.

Nepotrebujete nič, stačí odvaha.

Tento článok obsahuje ukážku toho, ako sa dá využiť blog na vytvorenie úspešného online podnikania, ktoré vás nie len uživí.

Pred dvoma rokmi

Zhruba pred dvoma rokmi som bol na stretnutí slovenskej WordPress komunity v Žiline, volá sa to WordCamp a koná sa to pravidelne, nie len v Žiline. Zaznelo veľa zaujímavého. Ako hostia boli pozvaní myslím dvaja alebo traja úspešní slovenskí bloggeri. Nepoznal som ani jedného, ale nečudujem sa, slovenskú bloggerskú komunitu som vtedy vôbec nesledoval.

Zhodli sa na jednom: na blogu sa dá niečo zarobiť, ale nedá sa z neho uživiť. Keď sa ich spýtali, akým spôsobom monetizujú svoj blog, povedali, že reklamou alebo vytváraním tzv. PR článkov (sú to články, ktoré zverejnia normálne na svojom blogu, tieto články ale zámerne vyzdvihujú nejaký produkt a firma stojaca za týmto produktom odmení autora blogu). Vtedy sa to aj mne zdalo ako jediné možné riešenie a preto som ich informáciám uveril.

Správny uhol pohľadu

Najväčší problém je v správnom pohľade na to, čo je blog a aký je jeho účel. Spôsoby zárobku z blogu ako to popísali hore uvedení bloggeri sú zastaralé a nesprávne. Blog nie je určený na zárobok, je určený na písanie kvalitného a úprimného obsahu, ktorý pomôže ľuďom a oni ho ocenia. Je to všetko ostatné, čo vybudujete okolo svojho blogu, čo prináša finančnú odmenu, čo dokáže uživiť vás aj celú vašu rodinu.

Písaním blogu získate publikum, získate kontakty na ľudí, ktorí vás majú radi, ktorí vás rešpektujú ako autora, ktorí si vážia váš názor. Získate kontakty, získate uznanie, získate status odborníka. Namiesto monetizovania vášho blogu monetizujete tieto získané hodnotné poklady.

Existuje mnoho spôsobov, ako to využiť a ako si zarobiť. Všetko sú to čestné a férové spôsoby zárobku, niektoré sú náročnejšie, niektoré menej. Nasledujúci zoznam opisuje niektoré z nich, popisuje princíp ich fungovania a ukazuje reálnych ľudí, ktorí to dokázali.

Prečo píšem, že sú to len “niektoré” z nich? Pretože je to svet neobmedzených možností… vitajte.

 

1. Koučing a konzultácia

Získaný status sa skôr či neskôr prejaví v tom, že vás ľudia začnú žiadať o konzultáciu. Vybudovali ste si reputáciu odborníka a ľudia to vidia, cenia si vaše názory natoľko, že vám zaplatia za seminár. Semináre môžete organizovať aj z vlastnej iniciatívy, z blogu máte publikum, ktoré má rado váš obsah, radi si zaplatia niečo naviac čo bude navyše v osobnom podaní.

 

2. Affiliate marketing

Nepotrebujete vlastný produkt, aby ste mohli predávať. Môžete predávať produkty iných ľudí, napríklad e-booky, video kurzy a podobne. Jednoducho odporučíte svojim návštevníkom ich produkt a oni vám z každého predaja dajú vopred dohodnuté percentu (väčšinou sa to pohybuje medzi 30-50%).

 

3. Písanie kníh a e-bookov

Písaním svojho blogu si zlepšíte zručnosť písania, navyše vaše články už obsahujú veľké množstvo informácií a môžu slúžiť ako podklad. Napísanie knihy sa preto nemusí javiť ako veľký problém. Ak sa rozhodnete pre napísanie len e-booku v digitálnej forme, je to ešte omnoho jednoduchšie, aj písanie aj predaj.

 

4. Vytváranie a predaj video kurzov

Ohľadne tohto vypukla v poslednej dobe veľká eufória hlavne v Čechách. Ľudia nahrávajú svoje vedomosti a skúsenosti na video a videá následne veľmi efektívne predávajú. Nepredávajú ich na DVD nosičoch, ale väčšinou vytvoria samostatnú zabezpečenú stránku, kam nahrajú videá a následne po kúpe kurzu každý prihlásený dostane prístupové údaje.

 

5. Ponúkanie služieb

Získané vedomosti, ktoré získate pri neustálom písaní o téme vášho blogu vám vybudujú odbornosť. Získanú expertízu môžete ďalej ponúkať vo forme služieb. Uznanie, ktoré si vybudujete pomocou blogu môže navyše výrazne zvýšiť vaše ceny.

 

6. Prémiový obsah

Pomocou jednoduchého modulu, ktorý pridáte do svojho WordPress blogu, môžete zabezpečiť určité časti vášho blogu. Môžete napríklad nastaviť niektoré články ako “skryté” a dať k nim prístup len na základe zaplatenia vstupného poplatku, vaši verní čitatelia váhať určite nebudú.

 

7. Členské stránky

Môžete vytvoriť samostatný web, ktorý bude celý prístupný len na základe zaplatenia určitého poplatku, takýto web môže obsahovať konkrétne návody, množstvo rôzneho obsahu, bude to knižnica toho absolútne najlepšieho čo môžete ponúknuť. Pomocou blogu získate kontakty, ktoré sa zaujímajú o danú tému a následne im vstup do danej členskej stránky ponúknete.

 

8. Vybudovanie internetového obchodu

Pomocou blogu môžete efektívne zistiť potreby vašej cieľovej skupiny. Môžete zistiť aké produkty by ocenili a aké naopak nie. Do blogu môžete následne doplniť jednoduchý internetový obchod, v ktorom ponúknete výberové produkty. Ak budete mať blog postavený na WordPresse opäť existuje bezplatný  modul, ktorý váš blog vie vylepšiť internetovým obchodom.

 

Toto sú niektoré  metódy, tie najbežnejšie. Napísal som ich preto, aby ste získali obraz o tom, že možností je naozaj veľa. Navyše v dnešnej dobe je ich realizácia dostupná takmer každému.

 

Žiarivé príklad

Pavel Říha

Český James Bond affiliate marketingu. Na začiatku začal písať blog zenhabits.cz, kde získal svoje prvé kontakty. Pred tým ako vytvoril svoj prvý online produkt a pred tým ako sa začal venovať affiliate marketingu, vyskúšal predať jeden z jeho e-bookov, ktorý ponúkol svojim kontaktom získaným z jeho blogu. Tešil sa úspechu, zarobil niekoľko desaťtisíc korún a to naštartovalo jeho veľmi úspešnú dráhu. Dnes má niekoľko desať-tísícovú databázu kontaktov a pomocou affiliate marketingu veľmi slušne zarába, vďaka čomu aj vyhral auto, dovolenky a mnoho iného.

 

Andrej Mikula

Jeho blog  www.timemanagement.sk začal písať kvôli samému sebe, aby si znalosti time managementu lepšie osvojil, jeho blog zožal úspech a veľmi intenzívne sa venuje fyzickému prednášaniu a koučingu. V time managemente je na Slovensku legendou :).

 

Tomáš Jehlička

Postavenie internetového obchodu na základe úspechu blogu je pomerne bežnou záležitosťou u fitness trénerov. Tomáš založil web www.cviceni-doma.cz počas štúdia na vysokej škole a ten sa stal veľmi úspešný. Pomohol veľa ľuďom a na jeho úspechu založil fitness eshop. To vôbec nie je všetko, čo tento talentovaný chalan dokázal.

 

David Kirš

Na základe svojich vedomostí a skúsenosti z e-mail marketingu vytvoril jeden veľký video kurz E-mail academy, ktorý pozostával z niekoľkých videí a iných bonusov. Tento kurz otvoril niekoľko krát a posledný ročník E-mail academy v roku 2013 bol extrémne úspešný, predal tento kurz takmer 2000-krát, čo pri jeho cene 230 eur za kus sa dá pokladať za veľmi veľký úspech.

 

U nás, na Slovensku a v Čechách, existuje už teraz veľa úspešných príbehov, ktoré začali pri písaní blogu a vytvorili si na jeho základe živobytie. Vo svete sa to deje ešte v oveľa väčšom merítku.

Pridáte sa?